STANDARDY

OCHRONY MAŁOLETNICH

w Dolnośląskiej Szkole Podstawowej Specjalnej nr 4 przy Szpitalu Rehabilitacyjnym Hematologicznym „Orlik”

W KUDOWIE – ZDROJU

styczeń 2024

Zarządzenie nr

Dyrektora Dolnośląskiej Szkoły Podstawowej  Specjalnej nr 4 przy Szpitalu Rehabilitacyjnym Hematologicznym „Orlik”

w Kudowie – Zdroju

z dnia …….r.

w sprawie: wprowadzenia Standardów Ochrony Małoletnich w Dolnośląskiej Szkole Podstawowej  Specjalnej nr 4 przy Szpitalu Rehabilitacyjnym Hematologicznym „Orlik” w Kudowie Zdroju

na podstawie:

  1. Ustawy z dnia 13 maja 2016r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tleseksualnym (t. j. Dz. U. z 2023r. poz. 1304 ze zm.);
  2. Ustawy z dnia 28 lipca 2023r. o zmianie ustawy – kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2023r. poz. 1606);
  3. Ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (t. j. Dz. U. z 2021r. poz. 1249);
  4. Ustawy z dnia 6 czerwca 1997r. – Kodeks karny (t. j. Dz. U. z 2022r. poz. 1138 ze zm.);
  5. Konwencji o Prawach Dziecka przejęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów zjednoczonych z dnia 20 listopada 1989 r.(t. j. Dz. U. z 1991r. nr 120 poz. 526 ze zm.);

                                                                   § 1.

Wprowadza się Standardy Ochrony Małoletnich w Dolnośląskiej Szkole Podstawowej  Specjalnej nr 4 przy Szpitalu Rehabilitacyjnym Hematologicznym „Orlik w  Kudowie – Zdroju.

§ 2.

Zarządzenie podlega ogłoszeniu przez zapoznanie na posiedzeniu  Rady Pedagogicznej   oraz udostępnieniu w pokoju nauczycielskim, na stronie szkoły.

§ 3.

      Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 15 lutego po zapoznaniu się z nim przez personel

      szkoły,  uczniów, rodziców/prawnych opiekunów.

PREAMBUŁA

Mając na uwadze, że dziecko wymaga szczególnej opieki i troski, w tym właściwej ochrony przed krzywdzeniem, został stworzony niniejszy dokument. Celem Polityki jest ochrona dzieci. Naczelną zasadą działań podejmowanych przez pracowników naszej szkoły jest podmiotowe traktowanie dzieci. Niedopuszczalne jest ich krzywdzenie.

ROZDZIAŁ 1

PODSTAWOWE TERMINY

§ 1.

1. dyrektor szkoły – należy przez to rozumieć dyrektora Dolnośląskiej Szkoły Podstawowej  Specjalnej nr 4 przy Szpitalu Rehabilitacyjnym Hematologicznym „Orlik” w Kudowie – Zdroju

2. szkoła, jednostka – należy przez to rozumieć Dolnośląską Szkołę Podstawową  Specjalną nr 4 przy Szpitalu Rehabilitacyjnym Hematologicznym „Orlik”

w Kudowie – Zdroju

3. pracownik – należy przez to rozumieć osobę zatrudnioną na podstawie umowy o pracę, umowy o dzieło, umowy zlecenia w Dolnośląskiej Szkoły Podstawowej  Specjalnej nr 4 przy Szpitalu Rehabilitacyjnym Hematologicznym „Orlik”wKudowie – Zdroju;

4. osoby współpracujące ze szkołą – należy przez to rozumieć osoby wykonujące zadania zlecone na terenie Szkoły na mocy odrębnych przepisów;

5. uczeń – należy przez to rozumieć każdą osobę uczęszczającą do Dolnośląskiej Szkoły Podstawowej  Specjalnej nr 4 przy Szpitalu Rehabilitacyjnym Hematologicznym „Orlik” w Kudowie – Zdroju;

6. małoletni – należy przez to rozumieć zgodnie z kodeksem cywilnym osobę od urodzenia do ukończenia 18 roku życia;

7. opiekun ucznia – należy przez to rozumieć osobę uprawnioną do reprezentacji i stanowieniu  o małoletnim, w szczególności jego przedstawiciel ustawowy;

8. przedstawiciel ustawowy – należy przez to rozumieć rodzica bądź opiekuna posiadającego pełnię władzy rodzicielskiej lub opiekuna prawny (osobę reprezentującą dziecko, ustanowioną przez sąd, w sytuacji, gdy rodzicom nie przysługuje władza rodzicielska lub gdy rodzice nie żyją);

9. zgoda opiekuna małoletniego – należy przez to rozumieć zgodę co najmniej jednego z rodziców małoletniego. Jednak w przypadku braku porozumienia między opiekunami małoletniego należy poinformować ich o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny;

10. krzywdzenie małoletniego – należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę małoletniego przez jakąkolwiek osobę, w tym pracownika Szkoły lub zagrożenie dobra małoletniego, w tym jego zaniedbywanie.

Krzywdzeniem jest:

a) przemoc fizyczna – jest to celowe uszkodzenie ciała, zadawanie bólu lub groźba uszkodzenia ciała. Skutkiem przemocy fizycznej mogą być m. in. złamania, siniaki, rany cięte, poparzenia, obrażenia wewnętrzne. Przemoc fizyczna powoduje lub może spowodować utratę zdrowia bądź też zagrażać życiu,

b) przemoc emocjonalna – to powtarzające się poniżanie, upokarzanie i ośmieszanie małoletniego, nieustanna krytyka, wciąganie małoletniego w konflikt osób dorosłych, manipulowanie nim, brak odpowiedniego wsparcia, stawianie małoletniemu wymagań i oczekiwań, którym nie jest on w stanie sprostać,

c) przemoc seksualna – to angażowanie małoletniego w aktywność seksualną przez osobę dorosłą. Wykorzystywanie seksualne odnosi się do zachowań z kontaktem fizycznym (np. dotykanie małoletniego, współżycie z małoletnim) oraz zachowania bez kontaktu fizycznego (np. pokazywanie małoletniemu materiałów pornograficznych, podglądanie, ekshibicjonizm),

d) przemoc ekonomiczna – to niezapewnianie odpowiednich warunków do rozwoju dziecka, m.in. odpowiedniego odżywiania, ubrania, potrzeb edukacyjnych czy schronienia, w ramach środków dostępnych rodzicom lub opiekunom. Jest to jedna z form zaniedbania,

e) zaniedbywanie – to niezaspokajanie podstawowych potrzeb materialnych i emocjonalnych małoletniego przez rodzica lub opiekuna prawnego, niezapewnienie mu odpowiedniego jedzenia, ubrań, schronienia, opieki medycznej, bezpieczeństwa, braku dozoru nad wypełnianiem obowiązku szkolnego;

11. dane osobowe ucznia – należy przez to rozumieć wszelkie informacje umożliwiające identyfikację ucznia Dolnośląskiej Szkoły Podstawowej  Specjalnej nr 4 przy Szpitalu Rehabilitacyjnym Hematologicznym „Orlik” w Kudowie – Zdroju

12. osoba odpowiedzialna za Standardy Ochrony Małoletnich – należy przez to rozumieć

dyrektora Dolnośląskiej Szkoły Podstawowej  Specjalnej nr 4 przy Szpitalu Rehabilitacyjnym Hematologicznym „Orlik” w Kudowie – Zdroju sprawującego nadzór nad realizacją niniejszych Standardów;

13. osoba odpowiedzialna za Internet – należy przez to rozumieć wyznaczonego przez dyrektora szkoły pracownika, sprawującego nadzór nad korzystaniem z Internetu przez uczniów na terenie Szkoły oraz nad bezpieczeństwem małoletnich w Internecie.

ROZDZIAŁ 2

ZASADY BEZPIECZNEJ REKRUTACJI NOWYCH PRACOWNIKÓW SZKOŁY

                                                             § 2.

  1. Podczas rozmowy kwalifikacyjnej dyrektor szkoły informuje kandydata o obowiązujących w placówce Standardów Ochrony Małoletnich.
  2. Przed przystąpieniem do pracy wybrany kandydat, oprócz innych wymaganych przepisami prawa dokumentów, składa oświadczenie dotyczące niekaralności za przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajności oraz przestępstwa na szkodę małoletniego, a także  o toczących się względem niego postępowaniach karnych.
  3. Pracownik przed ostatecznym zawarciem umowy o pracę przedkłada w placówce zaświadczenie z KRK o niekaralności, a placówka dokonuje sprawdzenia pracownika w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym.
  4. Wzór oświadczenia o niekaralności oraz o toczących się postępowaniach przygotowawczych, sądowych i dyscyplinarnych stanowi załącznik 1 do niniejszych Standardów.

                                        ROZDZIAŁ 3

ZASADY ZAPEWNIAJĄCE BEZPIECZNE RELACJE

MIĘDZY UCZNIEM A PERSONELEM SZKOŁY

§ 3.

1. Zasady bezpiecznych relacji personelu Szkoły z jego uczniami:

a) podstawową zasadą wszystkich czynności podejmowanych przez personel Szkoły jest działanie dla dobra ucznia i w jego interesie. Personel traktuje ucznia z szacunkiem oraz uwzględnia jego godność i potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec ucznia w jakiejkolwiek formie;

b) zasady bezpiecznych relacji personelu z uczniami obowiązują wszystkich pracowników, stażystów i wolontariuszy;

c) znajomość i zaakceptowanie zasad są potwierdzone podpisaniem oświadczenia, którego wzór stanowi załącznik nr 2 do niniejszych Standardów.

2. Pracownik szkoły zobowiązany jest do utrzymywania profesjonalnej relacji z uczniami             i każdorazowego rozważenia, czy jego reakcja, komunikat bądź działanie wobec ucznia są odpowiednie do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe wobec innych uczniów.

3.  Pracownik szkoły w kontakcie z uczniami:

a) zachowuje cierpliwość i odnosi się do ucznia z szacunkiem;

b) uważnie wysłuchuje uczniów i stara się udzielać im odpowiedzi dostosowanej do sytuacji      i ich wieku;

c) nie zawstydza ucznia, nie lekceważy, nie upokarza i nie obraża;

d) nie krzyczy, chyba że wymaga tego sytuacja niebezpieczna (np. ostrzeżenie);

e) nie ujawnia drażliwych informacji o uczniu osobom do tego nieuprawnionym, dotyczy to

również ujawniania jego wizerunku.                 

4. Decyzje dotyczące ucznia powinny zawsze uwzględniać jego oczekiwania, ale również brać pod uwagę bezpieczeństwo pozostałych uczniów.

5.  Uczeń ma prawo do prywatności, odstąpienie od zasad poufności każdorazowo musi być uzasadnione, a uczeń o takim fakcie powinien być jak najszybciej poinformowany.

6. W przypadku konieczności rozmowy z uczniem na osobności, pracownik powinien pozostawić uchylone drzwi bądź poprosić innego pracownika o uczestniczenie w rozmowie.

7. Pracownikowi szkoły nie wolno w obecności uczniów niestosownie żartować, używać wulgaryzmów, wykonywać obraźliwych gestów, wypowiadać treści o zabarwieniu seksualnym.

8.   Pracownikowi szkoły nie wolno wykorzystywać przewagi fizycznej ani stosować gróźb.

9.  Pracownik szkoły zobowiązany jest do równego traktowania uczniów, niezależnie od ich płci, orientacji seksualnej, wyznania, pochodzenia etnicznego czy też niepełnosprawności.

10. Pracownik szkoły zobowiązany jest do zachowania w poufności informacji uzyskanych                w związku z pełnioną funkcją lub wykonywaną pracą, dotyczących zdrowia, potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, możliwości psychofizycznych, seksualności, orientacji seksualnej, pochodzenia rasowego lub etnicznego, poglądów politycznych, przekonań religijnych lub światopoglądów uczniów.

11.  Pracownik szkoły nie może utrwalać wizerunków uczniów w celach prywatnych, również

zawodowych, jeżeli opiekun ucznia nie wyraził na to zgody.

12. Pracownikowi zabrania się przyjmowania prezentów od uczniów oraz ich opiekunów. Wyjątki stanowią drobne, okazjonalne podarunki  np. kwiatów, czekoladek, itp.

§ 4.

1. Pracownikowi szkoły bezwzględnie zabrania się (pod groźbą kary, w tym więzienia i utraty pracy):

a) nawiązywać relacji seksualnych z uczniem;

b) składać uczniowi propozycji o charakterze seksualnym i pornograficznym, w tym również

udostępniania takich treści;

c) proponować uczniom alkoholu, wyrobów tytoniowych i innych używek (narkotyków, tzw.

dopalaczy).

§ 5.

1. Pracownik zobowiązany jest do zapewnienia uczniom, że w sytuacji, kiedy poczują się niekomfortowo otrzymają stosowną pomoc, zgodną z instrukcją jej udzielania.

2. Nauczyciele  i wychowawcy zobowiązani są do przedstawienia uczniom Standardów Ochrony Małoletnich, które obowiązują w szkole i zapewnienia ich, iż otrzymają odpowiednią pomoc.

3. W przypadku, kiedy pracownik zauważy niepokojące zachowanie lub sytuację, zobowiązany jest postępować zgodnie z instrukcją postępowania, obligatoryjnie w przypadku delikatnych spraw, gdzie jest podejrzenie o nieprzestrzeganiu Standardów do poinformowania dyrekcji.

§ 6.

1. Każde przemocowe zachowanie wobec ucznia jest niedozwolone.

2. Nie można ucznia popychać, bić, szturchać, itp.

3. Pracownikowi nie wolno dotykać ucznia w sposób, który mógłby zostać nieprawidłowo zinterpretowany. Jeśli w odczuciu pracownika, uczeń potrzebuje np. przytulenia, powinien mieć każdorazowo uzasadnienie zaistniałej sytuacji oraz swojego zachowania względem ucznia.

4. Kontakt fizyczny z uczniem nigdy nie może być niejawny bądź ukrywany, wiązać się                 z jakąkolwiek gratyfikacją ani wynikać z relacji władzy.

5. Pracownik nie powinien angażować się w zabawy typu  brutalne zabawy fizyczne itp.

6. Pracownik, który ma świadomość, iż uczeń doznał jakiejś krzywdy np. znęcania fizycznego lub wykorzystania seksualnego, zobowiązany jest do zachowania szczególnej ostrożności           w kontaktach z uczniem, wykazując zrozumienie i wyczucie.

8. W uzasadnionych przypadkach dopuszczalny jest kontakt fizyczny pracownika z uczniem. Do sytuacji takich zaliczyć można m.in:

a) pomoc uczniowi niepełnosprawnemu w czynnościach higienicznych, jeśli typ niepełnosprawności tego wymaga, a uczeń/ jego opiekun wyrazi zgodę;

b) pomoc uczniowi niepełnosprawnemu w spożywaniu posiłków;

c) pomoc uczniowi niepełnosprawnemu w poruszaniu się po szkole.

§ 7.

1. Kontakt poza godzinami pracy z uczniami jest co do zasady zabroniony.

2. Jeśli zachodzi konieczność kontaktu z uczniem, opiekunem lub też nauczycielem poza godzinami pracy Szkoły, dozwolone są środki:

a) służbowy telefon;

b) służbowy e-mail;

c) służbowy komunikator;

3. Jeśli pracownik musi spotkać się z uczniem poza godzinami pracy szkoły (lub jego opiekunem), wymagane jest poinformowanie o tym fakcie dyrekcję, a opiekun musi wyrazić na taki kontakt zgodę.

4. W przypadku, gdy pracownika łączą z uczniem lub jego opiekunem relacje rodzinne lub towarzyskie, zobowiązany on jest do zachowania pełnej poufności, w szczególności do utrzymania w tajemnicy spraw dotyczących innych uczniów, opiekunów i pracowników.

ROZDZIAŁ 4

ROZPOZNAWANIE I REAGOWANIE

NA CZYNNIKI RYZYKA KRZYWDZENIA UCZNIÓW

§ 8.

1. Pracownicy szkoły posiadają wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na czynniki ryzyka krzywdzenia małoletnich. Takie jak:

a) uczeń jest często brudny, nieprzyjemnie pachnie;

b) uczeń nie ma niezbędnych przyborów szkolnych, odzieży i butów dostosowanych do warunków atmosferycznych;

c) uczeń ma widoczne obrażenia ciała (siniaki, ugryzienia, rany), których pochodzenie trudno jest wyjaśnić. Obrażenia są w różnej fazie gojenia. Podawane przez ucznia wyjaśnienia dotyczące obrażeń wydają się niewiarygodne, niemożliwe, niespójne itp., uczeń często je zmienia;

d) boi się powrotu do domu;

e) uczeń wzdryga się, kiedy podchodzi do niego osoba dorosła;

f) uczeń cierpi na powtarzające się dolegliwości somatyczne: bóle brzucha, głowy, mdłości itp.;

g) uczeń jest bierny, wycofany, uległy, przestraszony, depresyjny itp. lub zachowuje się agresywnie, buntuje się, samo okalecza się itp.;

h) uczeń ucieka w świat wirtualny (gry komputerowe, Internet);

i) używa środków psychoaktywnych;

j) nadmiernie szuka kontaktu z dorosłym (tzw. „lepkość” małoletniego);

k) w pracach artystycznych, rozmowach, zachowaniu ucznia zaczynają dominować elementy/motywy seksualne;

l) uczeń jest rozbudzony seksualnie niestosownie do sytuacji i wieku;

ł) uczeń mówi o przemocy.

ROZDZIAŁ 5

ZASADY I PROCEDURA PODEJMOWANIA INTERWENCJI W SYTUACJI

PODEJRZENIA KRZYWDZENIA UCZNIA PRZEZ PRACOWNIKA,

OSOBĘ TRZECIĄ, INNEGO UCZNIA LUB OPIEKUNA

§ 9.

  1. W sytuacji, gdy dziecko jest krzywdzone, dyskryminowane na terenie placówki przez pracownika lub inną osobę dorosłą:
  2. Każdy pracownik placówki, który zauważy negatywne zachowania innego pracownika w stosunku do dziecka, ma obowiązek interwencji. Przeprowadza rozmowę ze sprawcą, a także informuje o zajściu dyrektora placówki, który przeprowadzają z dzieckiem rozmowę.
  3. Każde dziecko, które doświadczy krzywdzenia przez pracownika placówki, ma prawo do poinformowania dyrektora szkoły, który sporządza opis sytuacji dziecka w oparciu o przeprowadzony z nim wywiad oraz z innymi osobami, które mają znaczące informacje w tej sprawie.
  4. W sytuacji, gdy dziecko jest krzywdzone na terenie szkoły przez inne dziecko/dzieci – tzw. przemoc rówieśnicza:
  5. W przypadku ujawnienia przemocy rówieśniczej, wychowawca klasy/grupy przeprowadza rozmowę udzielając niezbędnego wsparcia osobie pokrzywdzonej oraz rozmowę dyscyplinującą z druga stroną konfliktu,
  6. Każdorazowo o zaistniałej sytuacji jest informowany dyrektor placówki.
  7.  W przypadku notorycznego niewłaściwego zachowania sporządzana jest notatka informacyjna w „Czarnej księdze” oraz uczeń kierowany jest do psychologa szpitalnego,
  8. Z dzieckiem krzywdzonym dyrektor szkoły przeprowadza rozmowę, udzielając mu niezbędnego wsparcia.

§ 10.

1. W każdym przypadku zauważenia krzywdzenia ucznia należy uzupełnić Kartę Interwencji, której wzór stanowi załącznik nr 3.

2. Kartę załącza się do dokumentacji małoletniego wydawanej przez placówkę. W przypadku podejrzeń wobec pracownika, również do akt osobowych pracownika szkoły.

ROZDZIAŁ 6

ZASADY OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH MAŁOLETNIEGO

§ 11.

1. Dane osobowe małoletniego podlegają ochronie na zasadach określonych w Ustawie z dna 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych oraz Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego       i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych):

a) pracownik szkoły ma obowiązek zachowania tajemnicy danych osobowych, które przetwarza oraz zachowania w tajemnicy sposobów zabezpieczenia danych osobowych przed

nieuprawnionym dostępem;

b) dane osobowe ucznia są udostępniane wyłącznie osobom i podmiotom uprawnionym na podstawie odrębnych przepisów;

c) pracownik szkoły jest uprawniony do przetwarzania danych osobowych ucznia.

§ 12.

 1.  Pracownik szkoły może wykorzystać informacje o uczniu w celach szkoleniowych lub edukacyjnych wyłącznie z zachowaniem anonimowości ucznia oraz w sposób uniemożliwiający identyfikację ucznia.

§ 13.

1.  Pracownik szkoły nie udostępnia informacji o małoletnim ani o jego opiekunie.

2.  Pracownik szkoły, w wyjątkowych i uzasadnionych sytuacjach, może skontaktować się            z opiekunem małoletniego i zapytać go o zgodę na podanie jego danych kontaktowych.

ROZDZIAŁ 7

ZASADY OCHRONY WIZERUNKU UCZNIA

§ 14.

 1. Pracownicy szkoły uznając prawo ucznia do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewniają ochronę wizerunku ucznia.

§ 15.

1.  Pracownikowi Szkoły nie wolno umożliwiać utrwalania wizerunku ucznia (tj. filmowanie, fotografowanie) na terenie szkoły bez pisemnej zgody opiekuna małoletniego.

2. W celu uzyskania zgody opiekuna małoletniego na utrwalanie wizerunku ucznia  na czas trwania turnusu pracownik szkoły  przedstawia procedurę uzyskania w/w zgody (załącznik nr ?)

3.Niedopuszczalne jest podanie danych kontaktowych opiekuna małoletniego bez wiedzy i zgody tego opiekuna.

4. Jeżeli wizerunek małoletniego stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda opiekunów na utrwalanie wizerunku małoletniego nie jest wymagana.

§ 16.

1. Upublicznienie przez pracownika szkoły wizerunku ucznia utrwalonego w jakiejkolwiek formie (tj. fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga pisemnej zgody opiekuna ucznia.

2. Przed utrwaleniem wizerunku małoletniego należy ucznia oraz opiekuna poinformować           o tym, gdzie będzie umieszczony zarejestrowany wizerunek i w jakim kontekście będzie wykorzystywany  w celach promocyjnych.

ROZDZIAŁ 8

ZASADY KORZYSTANIA Z URZĄDZEŃ ELEKTRONICZNYCH

Z DOSTĘPEM DO SIECI INTERNET.

PROCEDURY OCHRONY UCZNIÓW PRZED TREŚCIAMI

SZKODLIWYMI I ZAGROŻENIAMI W SIECI INTERNET ORAZ UTRWALONYMI W INNEJ FORMIE

§ 17.

1. Szkoła zapewnia uczniom dostęp do Internetu oraz podejmuje działania zabezpieczające uczniów przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju.

2. Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów elektronicznych w Dolnośląskiej Szkole Specjalnej nr 4 przy Szpitalu Rehabilitacyjnym Hematologicznym „Orlik”

a) Szkoła zapewnia personelowi i uczniom możliwość korzystania z Internetu w czasie trwania zajęć oraz poza nimi;

b)   sieć szkolna jest monitorowana;

c) sieć szkolna jest zabezpieczona zgodnie z obowiązującymi Standardami Ochrony Małoletnich.

3. Za zabezpieczenie odpowiada osoba wyznaczona przez dyrektora (informatyk). Do zadań tej osoby należy między innymi:

a) zabezpieczenie sieci szkolnej przed niebezpiecznymi teściami,

b) instalacja oraz aktualizacja oprogramowania,

c) przynajmniej raz w miesiącu sprawdzanie, czy na komputerach ze swobodnym dostępem podłączonych do Internetu nie znajdują się niebezpieczne treści  i usunięcie ich.

4. Nauczyciel informatyki ma  obowiązek informowania małoletnich o zasadach bezpiecznego korzystania z Internetu i wraz z pozostałymi nauczycielami czuwa nad bezpieczeństwem korzystania z Internetu przez uczniów podczas zajęć;

5. Szkoła ma obowiązek zapewnienia materiałów edukacyjnych dotyczących bezpiecznego korzystania z Internetu.

ROZDZIAŁ 9

ZASADY USTALENIA PLANU WSPARCIA UCZNIA

PO UJAWNIENIU KRZYWDY

§ 18.

1. Pomimo zastosowania procedury interwencji, dyrekcja tworzy grupę wsparcia dla pokrzywdzonego ucznia.

2. W skład grupy każdorazowo wchodzi wychowawca oddziału, psycholog szkolny, pedagog

szkolny.

3. Grupa może poszerzyć się do większej liczby specjalistów w zależności od doznanej krzywdy.

4. Grupa wsparcia spotyka się celem ustalenia jaka pomoc uczniowi będzie niezbędna od razu oraz w dalszej perspektywie czasu.

5. Grupa wsparcia tworzy IPD (Indywidualny Plan Działania), który stanowi dokument zapisany i przechowywany w aktach ucznia.

6. IPD zawiera przede wszystkim informacje o podjętych działaniach, plan spotkań ze specjalistami/opiekunami/nauczycielami oraz przypuszczalny czas trwania wsparcia.

7. Wnioski ze spotkań z pedagogiem i psychologiem szkolnym stanowią dane wrażliwe uczniów i nie są dołączane do IPD, wyjątek stanowi sytuacja zagrożenia życia lub zdrowia ucznia (np. o planowanym samobójstwie).

ROZDZIAŁ 10

ZASADY AKTUALIZACJI STANDARDU OCHRONY MAŁOLETNICH

 ORAZ ZAKRES KOMPETENCJI OSÓB ODPOWIEDZIALNYCH

ZA PRZYGOTOWANIE PERSONELU

SZKOŁY DO STOSOWANIA STANDARDÓW OCHRONY MAŁOLETNICH

§ 19.

1. Procedura aktualizowania Standardu odbywa się nie rzadziej niż raz na 2 lata.

2. Dyrektor szkoły wyznacza osoby odpowiedzialne za Standardy Ochrony Małoletnich, które monitorują ich realizację, reagują na ich naruszenie oraz koordynują zmiany w Standardach prowadząc równocześnie rejestr zgłoszeń i proponowanych zmian.

3. Osoby odpowiedzialne za realizację Standardów zobowiązane są do przeprowadzania wśród pracowników szkoły (przynajmniej raz w roku) ankiety, której wzór stanowi załącznik nr 4 do niniejszego Standardów.

4. Po przeprowadzonej ankiecie, osoby odpowiedzialne opracowują wypełnione ankiety oraz sporządzają z nich raport, który przedstawiają dyrektorowi szkoły.

5. W ankiecie pracownicy szkoły mogą proponować zmiany Standardów oraz wskazywać

naruszenia Standardów w szkole.

6. Dokonując monitoringu Standardów, dyrektor szkoły może wyznaczyć osobę do przeprowadzenia ankiety wśród uczniów, dotyczącej świadomości małoletnich z form pomocy realizowanych przez szkołę. Wzór ankiety stanowi załącznik nr 5 do niniejszego Standardu.

7. Osoby odpowiedzialne w razie konieczności opracowują zmiany w obowiązującym Standardzie i dają je do zatwierdzenia dyrektorowi szkoły.

8. Dyrektor wprowadza do Standardów niezbędne zmiany i ogłasza pracownikom szkoły nowe brzmienie Standardów Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem.

ROZDZIAŁ 11

ZASADY UDOSTĘPNIANIA RODZICÓM I UCZNIOM STANDARDÓW DO

ZAPOZNANIA SIĘ Z NIMI I ICH STOSOWANIA

§ 20.

1. Dokument „Standardy Ochrony Małoletnich” jest dokumentem szkoły ogólnodostępnym dla personelu szkoły, uczniów oraz ich opiekunów.

2. Dokument opublikowany jest na stronie internetowej szkoły, dostępny w formie papierowej w  pokoju nauczycielskim.

3.   Nauczyciel daje opiekunowi do podpisania oświadczenie załącznik nr 6

4. Nauczyciele/wychowawcy mają obowiązek zapoznania uczniów ze Standardami na pierwszych zajęciach organizacyjnych w każdym turnusie oraz omówienia ich w taki sposób, aby uczniowie mogli go zrozumieć niezależnie od wieku i sprawności intelektualnej.

ROZDZIAŁ 12

MONITORING STOSOWANIA STANDARDÓW OCHRONY MAŁOLETNICH

§ 21.

1. Osobyodpowiedzialne za monitorowanie realizacji niniejszych Standardów Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem wskazuje dyrektor szkoły.

2. Osoby, o których mowa w ust. 1 są odpowiedzialne za monitorowanie realizacji Standardów i za reagowanie na sygnały naruszenia Standardów oraz za proponowanie zmian w Standardach

Ochrony Małoletnich.

3. Szczegółowy opis „Standardów Ochrony Małoletnich” stanowi załącznik nr 7.

ROZDZIAŁ 13

ZAPISY KOŃCOWE

§ 22.

1. Standardy Ochrony Małoletnich wchodzą w życie z dniem ich ogłoszenia.

2. Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla pracowników Szkoły, uczniów i ich opiekunów  w formie papierowej w pokoju nauczycielskim oraz zamieszczenie na stronie internetowej.

Załącznik nr 1 do Standardów Ochrony Małoletnich w

Dolnośląskiej Szkole Podstawowej Specjalnej nr  4

przy Szpitalu Rehabilitacyjnym Hematologicznym „Orlik”

OŚWIADCZENIE O NIEKARALNOŚCI I ZOBOWIĄZANIU

DO PRZESTRZEGANIA

PODSTAWOWYCH ZASAD OCHRONY MAŁOLETNICH

W DOLNOŚLĄSKIEJ SZKOLE PODSTAWOWEJ SPECJALNEJ NR 4 PRZY SZPITALU REHABILITACYJNYM HEMTOLOGICZNYM „ORLIK”

……………………………………………………………….

miejscowość, data

Ja, ……………………………………………………………….. nr PESEL………………………………………………

oświadczam, że nie byłam/em skazana/y za przestępstwo przeciwko wolności seksualnej i obyczajności, i przestępstwa z użyciem przemocy na szkodę małoletniego i nie toczy się przeciwko mnie żadne postępowanie karne ani dyscyplinarne w tym zakresie. Ponadto oświadczam, że zapoznałam/-em się z zasadami ochrony małoletnich obowiązującymi w Dolnośląskiej Szkole Podstawowej Specjalnej nr 4 przy Szpitalu Rehabilitacyjnym Hematologicznym „Orlik”  i zobowiązuję się do ich przestrzegania.

                                                                                                            …………………………………….

Podpis

Załącznik nr 2  do Standardów Ochrony Małoletnich w

Dolnośląskiej Szkole Podstawowej Specjalnej nr 4

przy Szpitalu Rehabilitacyjnym Hematologicznym „Orlik”

……………………………………………………………….

miejscowość, data

OŚWIADCZENIE O ZNAJOMOŚCI I PRZESTRZEGANIU ZASAD ZAWARTYCH

W STANDARDACH OCHRONY MAŁOLETNICH W DOLNOŚLĄSKIEJ SZKOLE PODSTAWOWEJ SPECJALNEJ NR 4 PRZY SZPITALU REHABILITACYJNYM HEMATOLOGICZNYM „ORLIK”

Ja, ……………………………………………………………….. nr  PESEL………………………………………………

oświadczam, że zapoznałam/em się ze Standardami Ochrony Małoletnich stosowanymi  w Dolnośląskiej Szkole Podstawowej Specjalnej nr 4 przy Szpitalu Rehabilitacyjnym Hematologicznym „Orlik” oraz deklaruję, że będę ich przestrzegać.

………………………………………………………………..

                                                                                     Podpis

Załącznik nr 3 do Standardów Ochrony

Małoletnich w  Dolnośląskiej Szkole Podstawowej Specjalnej nr 4

przy Szpitalu Rehabilitacyjnym Hematologicznym „Orlik”

KARTA INTERWENCJI OBOWIĄZUJĄCA

W DOLNOŚLĄSKIEJ SZKOLE PODSTAWOWEJ SPECJALNEJ NR 4 PRZY SZPITALU REHABILITACYJNYM HEMATOLOGICZNYM „ORLIK”

Imię i nazwisko ucznia, klasa
Przyczyna interwencji (forma krzywdzenia) 
Osoba zgłaszająca interwencję 
Opis działań podjętych przez personel/pedagoga/psychologaDataDziałanie
    
    
    
Spotkanie lub rozmowa telefoniczna z opiekunami MałoletniegoDataDziałanie
    
    
    
    Forma podjętej interwencjiPrzykłady: Zawiadomienie Policji Zawiadomienie o podejrzeniu przestępstwa Wniosek o wgląd w sytuacje rodziny Inny rodzaj interwencji. Jaki?
Dane dotyczące interwencji(nazwa organu, do którego zgłoszono interwencję) i data interwencji 
      Wyniki interwencji: działania organów sprawiedliwości, działania szkoły, działania rodzicówDataDziałanie
     
     
     

Załącznik nr 4 do Standardów Ochrony

Małoletnich  w Dolnośląskiej Szkole Podstawowej Specjalnej nr 4

przy Szpitalu Rehabilitacyjnym Hematologicznym „Orlik”

MONITORING STANDARDÓW-ANKIETA DLA PRACOWNIKÓW SZKOŁY W DOLNOŚLĄSKIEJ SZKOLE PODSTAWOWEJ SPECJALNEJ NR 4 PRZY SZPITALU REHABILITACYJNYM HEMATOLOGICZNYM „ORLIK”

l.p.Odpowiedz na poniższe pytaniaTAKNIE
1.Czy znasz standardy ochrony uczniów obowiązujące w naszej Szkole?  
2.Czy znasz treść dokumentu „Standardy Ochrony Małoletnich” w DSPS nr 4 w Kudowie – Zdroju  
3.Czy uważasz, że potrafisz rozpoznać syndromy krzywdzonego ucznia?  
4.Czy wiesz w jaki sposób zareagować na symptomy krzywdzenia ucznia?  
5.Czy zaobserwowałeś naruszenie zasad określonych w Standardach oraz w pozostałych regulaminach i procedurach przez innego pracownika?  
6.Czy masz uwagi / sugestie / przemyślenia związane z funkcjonującymi w Szkole „Standardami Ochrony Małoletnich”? (Jeżeli tak, opisz je w tabeli poniżej)  
7.Czy jakieś działanie związane z przyjęciem Standardów jest odbierane jako trudne lub niechętnie podchodzisz do jego realizacji z innych powodów?  
Jeśli na któreś z pytań w ankiecie monitoring standardów odpowiedziałeś TAK  
NAPISZ: Jakie zasady zostały naruszone?        
NAPISZ: Jakie działania podjąłeś?      
NAPISZ: Czy masz jakieś sugestie lub propozycję poprawy obowiązujących standardów?  

Załącznik nr 5 do Standardów

Ochrony Małoletnich  w Dolnośląskiej Szkole Podstawowej Specjalnej nr 4

przy Szpitalu Rehabilitacyjnym Hematologicznym „Orlik”

MONITORING STANDARDÓW – ANKIETA DLA UCZNIÓW DOLNOŚLĄSKIEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ SPECJALNEJ NR 4

PRZY SZPITALU REHABILITACJNYM HEMATOLOGICZNYM „ORLIK” W KUDOWIE – ZDROJU

l.p.Odpowiedz na poniższe pytaniaTAKNIE
1.Czy znasz standardy ochrony uczniów obowiązujące w naszej Szkole?    
2.Czy w sytuacji doświadczenia przemocy, krzywdy wiesz do kogo możesz się zwrócić, aby uzyskać pomoc?    
3.Czy znalazł się ktoś, kto pomógł Ci i udzielił pomocy?    
4.Czy byłaś/łeś kiedyś świadkiem gdy stosowano przemoc/agresję wobec kogoś innego? (Jeżeli tak, opisz poniżej tabeli jak zareagowałeś/zareagowałaś?)    
5.Czy w Twojej klasie/grupie istnieje problem przemocy lub agresji?    

Załącznik nr 6 do Standardów Ochrony Małoletnich

w  Dolnośląskiej Szkole Podstawowej Specjalnej nr 4

przy Szpitalu Rehabilitacyjnym Hematologicznym „Orlik”

……………………………………………………………….

miejscowość, data

OŚWIADCZENIE OPIEKUNA MAŁOLETNIEGO O ZAPOZNANIU SIĘ

Z OBOWIĄZUJĄCYMI STANDARDAMI OCHRONY MAŁOLETNICH

W  DOLNOŚLĄSKIEJ SZKOLE PODSTAWOWEJ SPECJALNEJ NR 4 PRZY SZPITALU REHABILITACYJNYM HEMATOLOGICZNYM „ORLIK”

Ja, ……………………………………………………………………………………………………………………………….

oświadczam, że zapoznałam/em się ze „Standardami Ochrony Małoletnich” stosowanymi w Dolnośląskiej Szkole Podstawowej Specjalnej nr 4 przy Szpitalu Rehabilitacyjnym Hematologicznym „Orlik” w Kudowie – Zdroju

……………………………………………………………….

                                                                            Podpis

Załącznik nr 7 do Standardów Ochrony Małoletnich w

Dolnośląskiej Szkole Podstawowej Specjalnej nr 4

przy Szpitalu Rehabilitacyjnym Hematologicznym „Orlik”

STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH – są to konkretne spisane reguły, zasady, praktyki, które gwarantują, że małoletni w Szkole są bezpieczni, nie doznają krzywdzenia ze strony pracowników, wolontariuszy a co więcej i rówieśników. Szkoła ustanowiła i wprowadziła w życie „Standardy Ochrony Małoletnich” przed krzywdzeniem i zapewnia im bezpieczeństwo.

1. Szkoła posiada dokument „Standardy Ochrony Małoletnich”.

2. W dokumencie Standardów przed krzywdzeniem zapisane są:

1) procedury zgłaszania podejrzeń oraz podejmowania interwencji, które określają krok po kroku, jakie działanie należy podjąć w sytuacji krzywdzenia małoletniego lub zagrożenia jego

bezpieczeństwa ze strony osób obcych, personelu Szkoły oraz rówieśników;

2) zasady ochrony danych osobowych małoletniego, które określają sposób przechowywania i udostępniania informacji o małoletnim oraz zasady ochrony wizerunku małoletniego, które określają sposób jego utrwalania i udostępniania;

3) zasady dostępu małoletniego do Internetu oraz ochrony małoletnich przed szkodliwymi treściami;

4) zasady bezpiecznych relacji personelu Szkoły – małoletni, określające jakie zachowania są niedozwolone w kontakcie z małoletnim.

3. Cały personel szkoły, w tym wolontariusze, praktykanci i inne osoby współpracujące ze szkołą znają treść dokumentu Standardów Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem.

4. Zapisy zawarte w dokumencie „Standardów Ochrony Małoletnich” przed krzywdzeniem obowiązują wszystkich pracowników szkoły, w tym wolontariuszy,  praktykantów i innych osób współpracujących ze szkołą.

5. Dyrekcja szkoły wyznaczyła osobę (osoby) odpowiedzialną (odpowiedzialne) za monitoring realizacji Standardów Ochrony Małoletnich i jej rola oraz zadania są jasno określone.

6. W szkole jest wyznaczona osoba odpowiedzialna za monitoring bezpieczeństwa sieci komputerowej.

MISJA I WIZJA SZKOŁY

MISJA SZKOŁY

Zapewnić uczniom, podczas miesięcznego turnusu, urozmaiconą naukę w przyjemnej atmosferze, z naciskiem na naukę ze zrozumieniem, dbając jednoczenie o rehabilitację i rozwój psychiczny dziecka.

WIZJA SZKOŁY

Przyjazna placówka, wyposażona w nowoczesne pomoce dydaktyczne oraz zaplecze rekreacyjne, zatrudniającą wykwalifikowaną kadrę, która tworzy dobrą atmosferę dla dzieci i dla samych siebie.

Dolnośląska Szkoła Podstawowa Specjalna Nr 4 pry Szpitalu Rehabilitacyjnym Hematologicznym Orlik

ul. Bukowina 1,

57-350 Kudowa – Zdrój

Kontakt:

email – sekretariat-orlik@edu.dolnyslask.pl

tel. 748666126

Back to top