Scenariusz lekcji matematyki w klasie V
Temat : Czworokąty – podsumowanie.
Cele lekcji:
Uczeń:
· rozpoznaje charakterystyczne cechy i własności poznanych czworokątów,
· dba o układ graficzny zapisu ćwiczenia,
· sprawnie rysuje kształty różnych czworokątów na tablicy interaktywnej,
Metody nauczania
· praca w grupach
Materiały
· podręcznik Matematyka z plusem 5 str.
· monitor tablicy interaktywnej
· zeszyt ćwiczeń str.39 – 40
· kartki A-4
Czas zajęć
1 godzina lekcyjna
Przebieg lekcji
1. Wprowadzenie ( 5 minut )
Nauczyciel dzieli klasę na 2-osobowe zespoły, dobierając uczniów o róznym poziomie umiejętności matematycznych. Następnie nauczyciel podaje temat i cel lekcji oraz omawia zasady pracy w parach.
2. Zaangażowanie ( 15 minut )
Nauczyciel rysuje na tablicy multimedialnej „drzewko rodzinne” czworokątów, a następnie prosi uczniów by w parach napisali na kartkach jak najwięcej własności poszczególnych czworokątów. Do wykonania tego zadania mogą korzystać z podręcznika, by wyszukiwać potrzebne informacje. W tym czasie nauczyciel kontroluje pracę uczniów, sprawdzając, czy podawane informacje są prawdziwe.
3. Ćwiczenia interaktywne na tablicy ( 20 minut )
Po zakończeniu opisywania czworokątów, nauczyciel zaprasza po jednej osobie z każdej pary do rysowania z pamięci zadanego czworokąta np.; proszę narysuj trapez prostokątny lub trapez równoramienny. Uczeń może zastosować wybrane tło np.; kratkę.
4. Podsumowanie ( 5 minut )
Nauczyciel omawia z uczniami wykonane rysunki i opisy własności czworokątów. Podkreśla mocne strony uczniów, a także wskazuje nadczym należy jeszcze popracować. Dla chętnych zadaje super zagadkę z podręcznika a dla wszystkich zadanie domowe nr 3 i 4 z zeszytu ćwiczeń str.40.
Wykonała:
mgr Izabela Niewiadomska